mandag 9. april 2012

Island 2012

"Æ ligår å planlegge"!

Hele turen har Rebecca planlagt ned til minste detalj. Effektivitet har fått en ny milepæl. Busstider og kart er memorisert, huskelapper skrevet, dokumentmappe med beskrivelser og referanser samlet. Koffert pakket i god tid, alle kameraer ladet til bristepunktet, blanke minnebrikker i påvente av å bli fylt med minnerike opplevelser. Værmelding tett fulgt mot avreise, dog det eneste usikre momentet med slike turer.

Dette synes den halvt urbaniserte totningen var greit. Undertegnede hadde fått en latterlig enkel oppgave, pakke kofferten selv! Ellers var oppmøte tid og sted punktelig beskrevet; "stå opp når æ står opp"!! Det burde ikke være uoverkommelig...

Klokken 6.30 ringer klokken. Rebecca spør; "Har du pakket"? Svaret var "nei".

Dag 1 - Ankomst
Etter å ha pakket under sterk observasjon av miss falkeblikk, dro vi til Gardermoen og freste over Nordsjøen til Keflavik, Island. Flyturen tar mellom 2,5 til 3 timer. Derfra tok vi bussen inn til Reykjavik, hovedstaden på Island. Det tar cirka en time. Siden Reykjavik er en forholdsvis liten by som er litt spredd, og til tider trist med tanke på det kjedelige klimaet der, anbefaler vi på det sterkeste hotell i sentrum, men helst leiligheter. Ved leie av leiligheter kan man kjøpe dagligvarer og lage maten selv. Hvis man skal på utflukter er det heller ikke fryktelig fristende og ta på seg finstasen og gå ut og spise på restauranter etter en lang dag med masse inntrykk å fordøye. Da er det bedre og ta seg en dusj og flate vater på sofaen. Men ja, få med deg de finne nisje butikkene i handle gata, eller shoppingstreeten, det er ekstremt mange fine butikker og små barer og restauranter i Reykjavik. Det må jo også legges til at det er über seg morsomt å gå å titte på alle navnene på gater og butikker. Skulle du ha like dårlig humor som oss, kan Island by på mange sære, egenkomponerte navn. Der de fleste land kopierer ord og uttrykk, har Island en egen komité som lager sine egne touch på ordene.

Dag 2 - Blue Lagoon (http://www.bluelagoon.com/)
Vi stod opp klokken 7. Været var grått og trist, men optimismen god. Vi skulle til blå lagune og ta de første svømmetakene for året, rett og slett gi den bleike vinterdrakta en real lufting og prøving for eventuelle skuelystne. Vi tuslet bort til bussterminalen, Reykjavik Excursions, som ligger en 10 minutters gange fra sentrum. De har flere daglige avganger til de fleste severdigheter og ekskursjoner på sør-øst delen av Island. Det samme har et annet selskap som heter Iceland Excursions. De er lokalisert i sentrum av Reykjavik. De var litt dyrere, men kunne tilby de samme turene og servicen. Hvis du bestiller turene på forhånd, vil de også hente deg på avtalt sted og tid. Selskapene er veldig service innstilte, og skulle du ha betalt for en tur som blir avlyst grunnet noe uforutsett, så overføres pengene tilbake kort tid etter.

Tiden det tar å kjøre fra Reykjavik til Blue Lagoon er cirka 45 minutt. Så er det bare å plaske uti. Jeg og Rebecca gikk/svømte rundt i flere timer til huden så ut som en 153 årings. Selv om været var forholdsvis grått, var det varme vannet så herlig at man glemmer de kalde øra. I vannet la vi på diverse masker av diverse mineraler som gjorde huden myk og glatt som pusekattpels.

For å toppe Blå Lagune kostet Rebecca på seg litt spa og massasje. Her ble hun gnidd og banket til alle kunstens regler og var visst nok noe av det beste hun hadde opplevd. Selv satt jeg i badstuen en halvtime og så på en svær viking kneppe opp bikinien på dama. Å jeg skal ærlig innrømme at han var mye flinkere til dét enn jeg!

Dag 3 - The Golden circle (http://www.icelandtouristboard.com/index.php?page=the-golden-circle)
Denne dagen skulle vi på langtur. Vi skulle se den Gyldne Sirkel. 4 plasser som var verdt å se, iallefall to av dem. Gullfoss og Geysirene.

Været var trist idag også. Men det lysnet litt opp da vi passerte fjellene og kom litt lenger inn i landet. Første del av sirkelen var ved en kirke. Ikke et stopp som teaset nysgjerrigheten vår no spesielt, men vi var heller ikke der så alt for lenge før hjula fant veien og vi spant videre.

Neste stopp var Gullfoss. Og for en foss, eller rettere sagt fosser. Der resten av turistene kom i joggesko og dongeribukse, kom Bergans paret i full stasen sin med fjellsko og målrettet blikk. Vi banet vei og nærmest travet gjennom gjørme og turister. Fikk tatt noen flotte bilder av den mektige fossen før bussen kjørte videre.

Tredje stopp for dagen var Geysirene. Selv om den største Geysiren har dabbet av siden 2007 og skjelden får utbrudd, bare et par ganger i uken hvor den spruter 60-80 meter i været, finnes det en mindre geysir som har utbrudd hvert 3-5 minutt. Denne er bare halvparten så stor, men den trollbandt oss igjen og igjen. Bare se boblen bygge seg opp, var for en enkel kamerafantast nok til å få triggerfingeren til å fryse. Da hjalp det heller ikke stort på bildekvaliteten da boblen i neste øyeblikk eksplodere i en enorm vann og dampsky. Når Geysiren spruter 35 meter til værs er det lett å stå måpene og glemme å fylle minnekortet med sinnsyke natur opplevelser. Men etter 100 knips kunne vi fint sile ut 3-4 stykk bilder vi kunne si oss fornøyde med.

Til slutt stoppet vi på en plass hvor to seismiske plater, den amerikanske og den eurasiske, splitter kontinentalsokkelen. Heftig landskap med gigantiske sprekker som bare vokser mer og mer med årene. Selv var jeg mer interessert i den meget fine elven som rant gjennom landskapet. Her fantes både laks, brunørret, sjørøye og....

Dag 4 - Avreise dag og egentlig Hvalsafaridag (http://www.randburg.com/is/elding/elding_de.asp)
Vi stod opp tiiiidlig idag også, og til vår store glede. Sooool!! Men det blåste litt. Vi trasket i takt nedover til  utfartsspotten mens vi hoppet over alle markene som hadde trekt til asfalten. Rebecca mimret et sekund, men fant ut at turtøy og gjørme var bedre enn høyhælte sko og hardt og monotont underlag.

Vel fremme på Iceland Excursions, skulle vi til å dra Visan da vi fikk vite at hvalsafarin var kansellert. Litt sjokkerte og små irriterte var vi. Det var ikke så mye vind og høye bølger. Ja, det hadde kanskje blitt noen smådårlige turister, men ikke vi som har vokst opp på henholdsvis sørlandskysten og Mjøsa. Det var et skikkelig slag i trynet da vi hadde gjemt en virkelig godbit av en opplevelsestur til slutt. Vi måtte samle oss og finne ut hva vi skulle gjøre. Vi kunne ikke la det her ødelegge Islandsturen vår. Alternativer var stikkordet. Derfor prøvde vi å få til en ridetur på islandshester, men med negativt resultat. Alt var booka. Snakk om nedtur.

Siden flyet vårt gikk på ettermiddagen var ikke alternativene så mange. Det som var av 3-4 timersturer var ridning, hvalsafari og blå lagune. Så da ble det blå lagune igjen. Blå lagune ligger jo på vei til flyplassen og de har rom til bagasjen mens man plasker rundt i en blå perle omslukt av mosebelagte lavasteiner. Man skulle tro at én gang er nok i Blue Lagoon, men nei, dette vannet er helt herlig. I tillegg fant vi veien til den forfriskende baren et par ganger au, så da ble avslutningen på Islandsturen perfekt alikevel.

I ettertid, skulle vi gjort noe annerledes, ville det vært å spare Blå Lagune til slutt, siden dette besøket kan gjøres i all slags vær. Men hallo, denne påsketuren fylte alle forventningene vi hadde til den sagaomsuste øya. Island er fylt med historie og natur fenomener. Et land det virkelig frister å besøke igjen.