lørdag 25. juli 2015

Stoltzen og Fløyen, Bergen

Bergen - norges fineste by?! Sammensetningen av gamle og nye hus, brosteinlagte gater. Farger, brygge, sjø og fjell. Et rett og slett idyllisk sted. Vi var i Bergen for å feire den store dagen til PC og Kjersti, de skulle gifte seg, knyte knuten, rett og slett bli mann og kone. Dagen og kvelden var koselig, fine taler, god mat og drikke. Akkurat som det skal være. Vi gikk hjem med et bredt smil. Bryllupet gav en pangstart på en etterlengtet ferie med mange planlagte toppturer.

Samme dag bryllupet skulle stå, tuslet vi rundt i byen. Vi tok Fløibanen opp og fikk en fantastisk utsikt. Det var blå himmel og knall sol. Blant all knipsingen til våre kjære turister fra Østen, fikk vi lurt inn noen shots av den fine byen. Det hadde vært et must og ta fløibanen, og det kostet ikke mye. Vi betalte 85 kroner for en voksen (tur - retur). Velger man å gå ned igjen, var det ikke mer enn 43 kroner for en tur, evt gratis tok man beina fatt opp og ned.

Vi betalte tur retur, men valgte beina fremfor banen på vei ned igjen. Fra Fløyen kunne du gå til innmark, fiske, gå fjellturer, gå Vidden (til Ulriken) og i andre retningen til Stoltzekleiven (Stoltzen). Men idag skulle vi rekke bryllupet, derfor tok vi beina fatt i retning sentrum og labbet ned igjen. Turen ned tok rolige 45 minutt. På veien ned igjen kunne man med fare fornærme ei heks, men siden skiltet sa vi ikke skulle gjøre det, lot vi vær...

Dagen etter bryllupet, var vi gode i formen, og særdeles godt opplagte. Vi skulle gå Stoltzen. Vi hadde hørt rykter om knallhard stigning og tenkte dette kunne være en fin forsmak på Trolltunga som ventet. Stoltzen har over 800 knallharde trappetrinn, du skal opp over 300 høydemeter på under en kilometer. Det er nesten 40 cm per trappetrinn.

Skinke og lår fikk knadd seg godt der vi dro oss oppover, leggene egget seg med krampetendenser, og med både saklig og treffende humor til bergenserne, hadde de valgt og kalle siste delen av Stoltzen for "Melkesyren"!! Vi trakk pusten og gikk på.

Turen opp gikk forholdsvis greit, men det var en varm affære. Svetten sila, og 24 minutter med slit var vi på toppen. Tankene gikk til den mannen som har rekorden opp på 8 minutter!! Gal mann!!
På toppen fikk vi god utsikt fra en annen vinkel enn Fløyen. Vi fikk nyte denne i finvær også før vi valgte å tusle videre bortgjennom mot Fløyen. På de fine skogsveiene kunne vi også gått mot Ulriken, et annet yndet sted hvor man kan ta Gondol opp og ned. Men siden vi skulle rekke mye annet denne dagen, gikk vi ned igjen for å finne bilen. Vi hadde andre reisemål i kikkerten!